torsdag 1. oktober 2009

Tanker på sengekanten


Noen ting i livet kan vi ikke styre dessverre og en av de tingene er helsa. For noen år siden slet jeg jo mye med sykdom pga dårlig imunforsvar etter kyssesyka. Men selvom det var flere tøffe år så gikk jeg sterkere ut av det enn jeg kom inn. Derfor har jeg stor tro på både ned og oppturer i livet. For hvordan skal man få en opptur uten å først gå gjenom en liten nedtur? Og hvordan ellers kan man bli sterkere dersom man aldri møter litt motstand? Nei det har absolutt kommet mye bra ut av de tøffe periodene også:) de fleste har nok noe de synes er vanskelig å komme igjennom eller andre ting de møter i livet som er vondt. Det som er viktig da er å stille opp for dem og møte dem med anerkjennelse. Mange har dessverre tendens til å "stemple" personer som er mye syke eller lignende. Jeg opplevde flere slike situasjoner de åra jeg var mye syk. Kommentarer som feks "du er jo alltid syk uansett", setter spor. Det fester seg. Selvom det ikke er ment negativt, vil det likevel bli det over tid. Det er så viktig å si gode og positive ting til andre som da blir en velsignelse over deres liv. Ord har større kraft enn man alltid er klar over, tror jeg. Derfor vil jeg selv prøve å være bevisst i hvordan jeg formulerer meg i samtale med andre. Det er jo alltid det beste å fokusere på det positive. Noen ganger kan et lite oppmuntrende ord være det eneste som trengs for å snu dagen opp ned(til det gode) for en person. Tenk så fantastisk det er å være en gledesspreder og velsignelse for andre. Og ikke nok med det, for det vil antageligvis også gå den andre veien. Man blir selv oppmuntret og velsignet tilbake! :-D jeg er glad jeg har så mange gode venner rundt meg som virkelig bryr seg og backer opp uansett hva. Disse menneskene sier heller aldri at jeg alltid kommer til å være syk og at det må bli en utfordring å leve med. Nei, de ser heldigvis det samme som meg og støtter meg i at sånn vil det ikke fortsette. :) jeg er jo ikke like mye syk nå, som jeg var for noen år siden. Selvom jeg uten å legge skjul på det har slitt mye med kjeven, som har påvirket allmenntilstanden i perioder. Tingen er at det betyr ikke at jeg alltid skal slite og videre på den måten bli en byrde for andre. Nei, for jeg har positive tanker og drømmer over mitt liv. Og best av alt så har jeg Gud på laget! Jer 29:11 :) yes, det er håp for vår fremtid! Det vil bli bedre! Det jeg har skrevet nå handler ikke om "stakkars meg", nå brukte jeg bare mine egne erfaringer for å minne meg selv og andre på å formidle gode, positive ord rundt seg og være en oppmuntrer:) det setter gode spor som varer!

Ingen kommentarer: